انواع داکت اسپلیت معمولی و اینورتر + کاربرد و ویژگی ها 

داکت اسپلیت اینورتر یا معمولی

  • با انواع داکت اسپلیت آشنا شوید

    امروزه دستگاه های مختلفی برای تنظیم دمای مطلوب محیط ها تولید شده اند مثل انواع داکت اسپلیت که به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع کاربردی شناخته می شود. این وسیله در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد انواع  و مدل های داکت اسپلیت صحبت کنیم.

    حتما شما نیز بیشتر طول روز خود را در اتاق کار یا خانه سپری می‌کنید و نیاز ضروری به این نوع دستگاه‌ها دارید. پس باید در مورد آنها نیز اطلاعاتی را داشته باشید تا بتوانید به درستی از آنها استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم قبل از خرید انواع داکت اسپلیت، این مقاله را مطالعه کنید.

    همچنین برای خرید داکت اسپلیت ایرانی میتوانید با شرکت دانا تهویه تماس بگیرید و از مشاوره فروش رایگان بهره مند شوید. 

    انواع داکت اسپلیت ها

    داکت اسپلیت معمولی چیست و چه کاربردی دارد؟ 

     داکت اسپلیت ساده یا معمولی برای اتاق و سالن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع از اسپلیت به صورت خودکار وقتی دمای اتاق به تعادل رسید کمپرسور دستگاه خاموش می‌شود و وقتی دمای اتاق گرم شد به صورت خودکار روشن می‌شود.

    دور موتور را به صورت ثابت کار می‌کند بدون آنکه خاموش شود؛ یعنی باید به صورت دستی خاموش و روشن شود. به همین سبب است که این مدل داکت اسپلیت پرمصرف است. در داخل یونیت آب گرم متصل می شود تا در فصل زمستان نیز گرما را تامین کند. 

    این دستگاه به دلیل اینکه صدای بیشتری دارد و بیشتر از نوع اینورتر روشن و خاموش می‌شود در نتیجه فشار زیادتری را تحمل می‌کند و همین عوامل باعث کاهش طول عمر آن خواهد شد. به طور کلی صدای اسپلیت معمولی کمی بیشتر است، ممکن است برخی از قطعات مانند فن آسیب دیده باشند و صدای موجود به دلیل این موارد ایجاد می‌شود. 

    بیشتر بخوانید: انواع سیستم های تهویه مطبوع

    مایع مبردی که در یونیت خارجی قرار دارد به وسیله یک‌ لوله مسی به یونیت داخلی انتقال می‌یابد و در نتیجه وارد کویل سرمایشی می‌شود. جریان هوای تازه‌ای که وجود دارد فیلتر می‌شود و از طریق کویلی که وجود دارد در بین دریچه و در اتاق و سالن‌ هوای خنک پخش می‌شود. 

    برای هوای گرم دو راه وجود دارد؛ از کویل آبگرمی‌ که در پشت یونیت داخلی وجود دارد استفاده می‌شود. به این صورت که آب گرم از این یونیت گذشته و موجب پخش هوای گرم می‌گردد.

    در این مواقع فن یونیت داخلی کار می‌کند ولی کمپرسور و فن کندانسور کار نمی‌کند. روش دومی که برای گرم کردن هوا وجود دارد به این شکل می‌باشد جریان مبردی که برای سرما بود را معکوس می‌کنند. 

    داکت اسپلیت اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟ 

    امروزه به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی انواع داکت اسپلیت در بازار وجود دارند که در حال حاضر بهترین نوع آن اسپلیت اینورتر می‌باشد. این محصول یک کولر گازی به شمار می‌رود و قطعات متنوعی در آن وجود دارد.

    کمپرسور، لوله مویی، کندانسور و اواپراتور از اجزای اصلی تشکیل دهنده این داکت اسپلیت اینورتر هستند. تفاوت اصلی این محصول با نمونه‌های معمولی در نوع کمپرسور خواهد بود. در این دستگاه موتور به صورت خودکار کم یا زیاد می‌شود. اگر هوای اتاق گرم شود سرعت افزایش و اگر سرد شود سرعت آن کاهش خواهد یافت.

    این مورد بهترین مزیت این نوع محصول هستند چون در انرژی صرفه جویی می‌شود. برخلاف نوع معمولی آن محصول دارای موتور متغیر است نه ثابت. 

    داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

    در این داکت اسپلیت دو یونیت وجود دارد؛ یکی داخلی و دیگری خارجی است. در این دستگاه از گاز استفاده می شود و با محیط زیست نیز سازگاری دارد. نحوه استفاده از برق تنها ۱۶ آمپر است و زیر بار انرژی زیادی نمی‌رود.

    دمای این محصول را می‌توان تنظیم کرد؛ به عنوان مثال بر روی دمای ۳۰ قرار داد وقتی اتاق به این دما برسد کمپرسور خاموش می‌شود. 

    تفاوت داکت اسپلیت معمولی با اینورتر

    همانطور که گفتم انواع داکت اسپلیت در بازار وجود دارد. در مدل داکت اسپلیت از نظرهای مختلفی تفاوت‌هایی است که به برخی از آنها اشاره در طول مقاله اشاره کردیم.

    برای آنکه بخواهید یک مدل مناسب با متراژ خانه خریداری کنید، باید به شناخت کافی در مورد این دو محصول برسید. بعد از بررسی کارایی و میزان مصرف برق و انرژی یا بعد از آگاهی در مورد قیمت این‌ کالا می توانید برای خرید آن اقدام کنید. در این قسمت به توضیحاتی در مورد تفاوت این دو مدل می‌پردازیم.

    تفاوت اصلی که بین این دو محصول وجود دارد مصرف انرژی است. به این صورت که در داکت اسپلیت اینورتر کمپرسور متغیر است و در دمای مشخص شده ای تنظیم‌ می‌شود. در صورتی که دستگاه به دمای مناسب برسد، دور آن کند و مصرف انرژی به حداقل می‌رسد.

    علت گرم نکردن داکت اسپلیت

    این در حالی است که در داکت اسپلیت معمولی به صورت ثابت بوده و در آن انرژی به صورت یکنواخت مصرف می‌شود. این دستگاه را باید به صورت دستی کم یا زیاد کنید و قابلیت تنظیم هوشمند را ندارد.  بنابراین‌ اگر به دنبال یک محصول کم مصرف هستی باید داکت اسپلیت اینورتر را انتخاب کنید. 

    به دلیل اینکه در نوع اینورتر لزومی نیست که آن را مدام خاموش و روشن کنید، کمتر داغ می شود و در نهایت عمر بیشتری دارد و قطعات آن نیز دیرتر خراب می‌شود.

    بیشتر بخوانید: آموزش کار با داکت اسپلیت 

    این یکی از مهمترین مزیت های خرید اسپلیت اینورتر است. اگر بخواهیم بگوییم در میان نوع داکت اسپلیت کدام بی صداتر است، کار سختی خواهد بود. به طور کلی هیچ کدام از این دو صدایی از خود ندارند؛ منتهی در برخی از مواقع ممکن است این دستگاه دچار نقص فنی شود و صداهایی از خود ایجاد کند.

    پس این دستگاه به خودی خود صدای از خود ندارند. اما از نظر عملکرد و ظرفیت داکت اسپلیت اینورتر مقاومت بیشتری از نوع ساده یا معمولی دارد. 

    یکی از تفاوت‌های فاحشی که بین این دو کالا وجود دارد قیمت نهایی آنها است. اگر به دنبال خرید مدل ارزانی هستید باید نوع معمولی آن را انتخاب کنید؛ زیرا از نظر قیمتی بسیار بسیار ارزان‌تر است. اسپلیت اینورتر گرانتر اما طول عمر بالاتر و کارایی بیشتری نیز دارد. 

    داکت اسپلیت اینورتر بهتر است یا معمولی؟ 

    همانطور که بیان کردم در میان مدل‌ های داکت اسپلیت نوع اینورتر آن دارای ظرفیت بالاتری و از مصرف انرژی کمتری برخوردار می‌باشد.

    یک انتخاب مناسب برای تمامی مناطق بوده و با قیمت‌های مختلفی ارائه می‌شود. به طور کلی باید ابتدا سطح نیاز و شرایط استفاده خود را در نظر بگیرید تا بتوانید مدل مناسبی را انتخاب و تهیه کنید. 

    برای خرید انواع داکت اسپلیت می توانید با شرکت دانا تهویه تماس حاصل فرمایید. همچنین اطلاعات مربوط به محصولات مربوطه در سایت موجود است که میتوانید از این طریق نیز آنها را بررسی و مشاهده کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *