انواع سیستم‌ های تهویه مطبوع | مزایا و معایب

انواع سیستم های تهویه مطبوع

  • چند نوع سیستم تهویه مطبوع در بازار وجود دارد؟

    در حال حاضر سیستم‌های تهویه مطبوع در مدل‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند که هر یک ویژگی‌های خاصی دارند و سطح عملکردی متفاوتی را ارائه می‌دهند.

    در نتیجه شما باید بر اساس سطح نیاز، محیط مورد نظر و مواردی از این قبیل سیستم تهویه مطبوع مناسبی را انتخاب و خریداری کنید تا بتوانید از تمام امکانات آن به بهترین شکل بهره‌مند شوید.

    پس بهتر است برای داشتن یک انتخاب اصولی و صحیح با انواع سیستم تهویه مطبوع آشنا شوید. در ادامه انواع سیستم‌ های تهویه‌ای را به اختصار مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانیم با توجه به شرایط خود گزینه مناسبی را تهیه کنید.

    بیشتر بخوانید: نحوه کار با داکت اسپلیت

    انواع سیستم‌ های تهویه مطبوع

    به طور کلی انواع سیستم‌ های تهویه مطبوع به دو دسته مستقل و مرکزی تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک انواع مختلفی دارند. در ادامه این دو دسته سیستم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    سیستم‌ های تهویه مطبوع مستقل

    در سیستم‌های تهویه مستقل زمانی که ساختمان بیش از پنج طبقه نداشته باشد، کندانسور‌ها در پشت بام نصب می‌شوند. اما در مجتمع‌های بزرگ که تعداد طبقات بیش از ۵ تا است، معمولاً کندانسور‌ها باید در تراس هر واحد نصب شوند.

    در این شرایط بخش زیادی از فضای تراس اشغال می‌شود و این مورد ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. همچنین احتمال نشر هوای گرم از دستگاه همسایگان نیز وجود دارد. باید در نظر داشته باشید که این سیستم هنگام فعالیت، صدا نیز دارند.

    به طور کلی سیستم‌های تهویه مطبوع مستقل محبوبیت نسبتاً زیادی دارند و به واسطه امکانات خود، در ساختمان‌های مسکونی و اداری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    انواع سیستم‌ های تهویه مطبوع مستقل عبارتند از:

    داکت اسپلیت:

    می‌توان گفت اصلی‌ترین نوع سیستم‌های تهویه مستقل داکت اسپلیت است که بیشتر از باقی مدل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. داکت اسپلیت‌ها به واسطه کانال کشی در سقف‌های کاذب نصب می‌شوند و امکان انتقال هوای سرد و گرم از طریق کانال‌ها به بخش‌های مختلف هر واحد امکان‌پذیر است.

    البته باید توجه داشته باشید که تنظیم دمای سرد و گرم مجزا و مستقل برای هر اتاق با داکت اسپلیت امکان‌پذیر نیست. اگر نصب داکت اسپلیت به صورت اصولی مطابق با محیط مورد نظر صورت بگیرد هزینه‌های کانال کشی کاهش می‌یابد و می‌توان در شرایطی در بخش‌های مختلف یک مکان از امکانات آن بهره برد.

    اگرچه هزینه‌هایی برای نصب و کانال کشی داکت اسپلیت وجود دارد که قیمت آن را نسبت به سیستم‌های تهویه‌ای هم رده افزایش می‌دهد، اما باید توجه داشته باشید که به واسطه کانال کشی می‌توان در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرد و سیستم‌های تهویه کمتری را برای آپارتمان‌های اداری و مسکونی بزرگ تهیه کنید.

    انواع داکت اسپلیت ها

    به طور کلی اگر برای همه فضای موجود در یک ساختمان درجه‌های مستقلی در نظر گرفته شده باشد، بهره وری سیستم کاهش پیدا نمی‌کند و در نتیجه خرید داکت اسپلیت گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

    چیلر:

    به عنوان آخرین مورد از انواع سیستم‌ های تهویه مطبوع مرکزی باید به چه چیزی اشاره کنیم که ویژگی خاص خود را دارد. سیستم چیلر با استفاده از هواساز‌ها یا فن کویل‌ها کار می‌کند و می‌تواند فضای داخلی هر ساختمان را خنک کند.

    برای استفاده از چیلر رایج‌ترین روش استفاده از آن در کنار فن کویل است. فن کویل که شامل مبدل حرارتی و فن دمنده است با یک مدار کنترلی ترکیب می‌شود و با استفاده از آن در کنار سیستم چیلر می‌توان به واسطه آب گرم گرمایش محیط یا پروژه مورد نظر را فراهم کرد.

    باید بدانید که برای خنک کاری انواع ماشین آلات صنعتی در طول فرآیند‌های تولید نیز از چیلر استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که به واسطه استفاده از فن کویل امکان کنترل دمای هر فضا به صورت مستقل با این سیستم وجود دارد که چنین ویژگی در محیط‌های مسکونی و اداری مورد توجه قرار می‌گیرد.

    بیشتر بخوانید: تفاوت داکت اسپلیت و چیلر

    مینی چیلر:

    آخرین مدل انواع سیستم‌ های تهویه مطبوع مستقل، مینی چیلر است. با استفاده از مینی چیلر می‌توان نسبت به اسپلیت و کولر گازی، تا حدی در مصرف برق و هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. توجه داشته باشید که برای نصب و تعبیه مینی چیلر‌ها نیز نیاز است بخشی از فضای تراس برای نصب کندانسور‌ها اختصاص داده شود.

    این دستگاه‌ها طول عمر بالایی دارند و برای مدت زمان طولانی می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید. همچنین به واسطه عدم نیاز به کانال کشی اختصاصی و هزینه برای چنین اموری، استفاده از مینی چیلر نیز گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

    البته باید بدانید همچنان برای محیط‌های اداری و مکان‌های عمومی بزرگ که بخش‌های زیادی دارند، استفاده از داکت اسپلیت گزینه مناسب‌تر و منطقی‌تری است.

     

     

    کولر گازی و اسپلیت:

    دیگر مدل‌های انواع سیستم تهویه مطبوع مستقل کولر گازی و اسپلیت هستند. اسپلیت‌های دیواری و کولر گازی نیز جزو گزینه‌های رایج هنگام انتخاب و نصب یک سیستم تهویه مطبوع در منازل هستند؛ چرا که گزینه اقتصادی به حساب می‌آیند و با استفاده از آن‌ها می‌توان هوای محیط‌های شرجی را به سرعت خنک کرد.

    توجه داشته باشید که استفاده از اسپلیت‌های دیواری و کولر گازی برای واحد‌های اداری و مسکونی نسبتاً کوچک گزینه مناسبی است و برای مکان‌های عمومی، هتل‌ها، واحد‌های صنعتی و… گزینه مقرون به صرفه و مناسبی از لحاظ هزینه و سطح عملکرد به حساب نمی‌آید.

    بیشتر بخوانید: تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت چیست؟ 

    سیستم‌ های تهویه مطبوع مرکزی

    بعد از بررسی سیستم‌های مستقل، در ادامه می‌خواهیم به بررسی انواع سیستم‌ های تهویه مطبوع مرکزی بپردازیم. در سیستم‌های تهویه مرکزی کندانسور‌ها وجود ندارد و به همین واسطه نیازی نیست تا هزینه‌ای برای معماری در نمای ساختمان برای نصب کندانسور اختصاص داده شود.

    در نتیجه برای نصب و تعبیه سیستم‌ها الزام بر وجود تراس نیست. متوسط عمر سیستم‌های تهویه مرکزی ۳۰ سال تخمین‌زده شده است که نسبت به هزینه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی، گزینه مقرون به صرفه و اقتصادی به حساب می‌آید.

    وجود این سیستم‌ها سبب کاهش ظرفیت پست‌های برق و کنتور برق کلیه واحد‌ها نیز می‌شود. انواع سیستم‌ های تهویه مطبوع مستقل به دو نوع چیلر و سیستم vrf تقسیم‌بندی می‌شوند.

     

    انواع سیستم های تهویه ای VRF

    سیستم اسپلیت مرکزی VRF:

    به طور کلی هزینه نصب و راه‌اندازی سیستم‌های vrf و همچنین خرید تجهیزات اولیه برای آن‌ها نسبتاً بالاتر از سیستم‌های تهویه مطبوع معرفی شده است.

    البته با راه‌اندازی این سیستم می‌توان تا حد زیادی در مصرف برق و همچنین تجمیع کندانسور‌های مربوط به هر واحد در ساختمان نیز صرفه‌جویی کنید. مزیت اصلی سیستم وی آر اف امکان انتقال و کنترل دما در فضا‌های مختلف یک محیط است. همچنین کندانسور‌ها در این سیستم‌ها بجای نمای ساختمان به نقاط کور دیگر منتقل می‌شوند و به همین واسطه هزینه‌ای برای معماری نمای ساختمان و جایگیری کندانسور‌ها وجود نخواهد داشت.

    در این سیستم کندانسور‌ها در پشت بام یا محوطه خارج از آپارتمان نصب می‌شوند. این کار سبب افزایش هزینه‌های نصب سیستم و اختصاص فضای بیشتری برای کانال کشی و لوله کشی طبقات می‌شود. متوسط طول عمر سیستم‌های تهویه مطبوع مستقل وی آر اف ۲۵ سال تخمین‌زده شده است. مانند کولر گازی و داکت اسپلیت، امکان بهره‌مندی از قابلیت گرمایش محیط در سیستم‌های vrf نیز وجود دارد.

     

    برای خرید انواع داکت اسپلیت ایرانی از برند دانا تهویه میتوانید با شرکت تماس حاصل فرمایید و از مشاوره پیش از فروش بهره مند شوید.

    همچنین میتوانید بخشی از رضایتمندی مشتریان دانا تهویه را نیز در ویدیو زیر مشاهده کنید:

     

     

    بهترین سیستم تهویه مطبوع کدام است؟

    در این مطلب به بررسی انواع سیستم تهویه مطبوع مستقل و مرکزی پرداختیم و هر یک از مدل‌های آن‌ها را نیز به اختصار بررسی کردیم. با توجه به موارد ذکر شده احتمالا می‌توانید متوجه شوید که چه نوع سیستم تهویه‌ای برای شما مناسب است؛ اما اگر همچنان نمی‌دانید که بر اساس شرایط خود چه نوع سیستم تهویه مطبوعی را باید خریداری کنید، می‌توانیم بگوییم که برای مکان‌های بزرگ دارای بخش‌های زیاد مثل ساختمان‌های اداری، واحد‌های صنعتی و مکان‌های عمومی از قبیل رستوران‌ها و مراکز تجاری، استفاده از داکت اسپلیت از لحاظ سطح عملکرد و هزینه مصرفی، گزینه مناسبی است.

    از طرف دیگر برای واحد‌های مسکونی کوچک و کم وسعت، استفاده از اسپلیت‌های دیواری و کولر گازی گزینه مناسبی به حساب می‌آید. پس پیشنهاد می‌کنیم ابتدا این سیستم‌ها را برای خرید در اولویت خود قرار دهید. در شرایطی که در بخش‌های قبل به آن‌ها پرداختیم نیز استفاده از دیگر سیستم‌های تهویه مثل چیلر و vrf نیز به شرایط و سطح نیاز شما بستگی خواهد داشت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *