تفاوت داکت اسپلیت و چیلر | بررسی فرق چیلر و داکت اسپلیت

مقایسه چیلر و داکت اسپلیت | تفاوت داکت اسپلیت و چیلر | داکت اسپلیت بهتر است یا چیلر ؟

مقایسه چیلر و داکت اسپلیت | تفاوت داکت اسپلیت و چیلر | داکت اسپلیت بهتر است یا چیلر ؟


  • بررسی تمام تفاوت های داکت اسپلیت و چیلر

    در بین سیستم‌های تهویه‌ای، دو محصول داکت اسپلیت و چیلر جایگاه ویژه‌ای دارند. اگر به دنبال یک سیستم تهویه هوا هستید، احتمالا می‌خواهید بدانید کدام یک از آنها گزینه مناسب‌تری برای شما به حساب می‌آیند. برای داشتن یک انتخاب مناسب، در ابتدا باید بدانید که تفاوت داکت اسپلیت و چیلر چیست؟

    در این مطلب به بررسی ویژگی‌ها، قیمت، امکانات و سطح عملکردی هر یک از این دو سیستم می‌پردازیم.

    همچنین در صورت تمایل به خرید داکت اسپلیت ایرانی با قیمت مناسب، به فروشگاه دانا تهویه مراجعه کنید.

     داکت‌ اسپلیت چیست؟

    به سیستم‌ گرمایشی و سرمایش، داکت‌ اسپلیت گفته می‌شود و از دو قسمت یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است. این سیستم در فصل زمستان محیط اطراف را گرم و در فصل تابستان، هوای محیط را خنک می‌کند و یک سیستم دو‌کاره می‌باشد.

    یونیت خارجی یا کندانسور از چند قطعه به نام‌ دینام، فن، پروانه، کمپرسور تشکیل شده است و یونیت داخلی یا هوا‌ساز هم از قطعاتی به نام دینام، فیلتر، کویل، اپراتور و سینی تشکیل شده است.

    هو‌ا‌ساز را می‌توان در داخل سقف و به صورت تو‌کار نصب کرد. عملکرد این محصول در هنگام خنک کردن محیط همانند کولر گازی است. داکت‌ اسپلیت به دو دسته معمولی و اینورتر دار تقسیم می‌شود.

     

    چیلر چیست؟

    چیلر یک ماشین و یا پمپ انرژی محسوب می‌شود که گرما را از یک محیط به صورت کامل می‌گیرد و به محیط دیگری منتقل می‌کند. بازده و خروجی چیلر، آب سرد است. این دستگاه برای خنک کردن آب تولید شده. چیلر به عنوان یک وسیله سرمایشی در خانه و کارخانجات بسیار پر‌کاربرد است.

    آب سرد تولید شده با استفاده از هوا‌ساز موجود در چیلر محیط را به خوبی خنک می‌کند‌. دستگاه مزبور بر اساس نوع کارکرد در دو دسته تهویه مطبوع و برودت صنعتی تقسیم بندی می‌شود. این دو دستگاه فقط برای خنک‌رسانی محیط کار‌کردی متفاوت دارند.

    تفاوت داکت‌ اسپلیت و چیلر در نمای کلی و جامع

    چیلر در واقع یک سیستم برودتی مرکزی محسوب شده که به همراه سیستم لوله‌کشی، فن‌کویل و موتور‌خانه مرکزی به کار برده می‌شود.

    در صورتی که داکت‌ اسپلیت یک سیستم تهویه هوای مستقل است که به همراه کویل و پکیج گرمایشی عمل می‌کند. به دلیل اینکه چیلر یک سیستم مرکزی است هر فرد می‌تواند با کنترل فن‌کویل در سیستم، دمای اتاق را به صورت جداگانه تنظیم کند.

     

    چیلر چیست

    تفاوت داکت‌ اسپلیت و چیلر در سیستم تشکیل‌ دهنده

    برای مشخص کردن تفاوت بین این دو سیستم تهویه می‌توان از ابعاد مختلفی این دو دستگاه را با هم مقایسه کرد. تفاوت چیلر و داکت‌ اسپلیت در ساختار سیستم تشکیل‌دهنده دو دستگاه می‌باشد‌. چیلر دستگاهی که از اجزایی به نام کمپرسور، موتور الکتریکی و مبدل‌های حرارتی و شیر منبسط‌ ‌کننده  تشکیل شده است که تمامی این اجزا در نهایت دمای آب را کاهش داده و آب سرد شده را توسط پمپ به هوا‌ساز منتقل می‌‌کنند.

    در شیر منبسط ‌کننده گاز فریون برای خنک کردن آب جریان دارد. چیلر در انواع مختلفی تولید می‌شود که در بعضی از مدل‌ها گاز فریون از طریق لوله وارد هوا‌ساز می‌شود و مستقیما هوا را خنک ‌می‌‌کند.  در بازار، چیلر با فن کویل و یا به همراه هوا‌ساز، همچنین به شکل پکیج یونیت عرضه می‌شود.

    بیشتر بخوانید: نکات مهم در کانال کشی داکت اسپلیت

    برای مقایسه دو سیستم داکت‌ اسپلیت و چیلر می‌توان به تشریح ساختارسیستم داکت‌ اسپلیت پرداخت. سیستم مورد‌ نظر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. قسمت اول آن یونیت خارجی نام دارد که مانند سیستم چیلر دارای کمپرسور و کندانسور می‌باشد. گاز فریون توسط لوله کشی به یونیت داخلی منتقل می‌شود.

    در داکت‌ اسپلیت کار خنک‌ کردن بر عهده گاز فریون یا مبرد است. بدین صورت که قبل از ورود مبرد به داخل کویل یونیت داخلی دمای آن کاهش می‌یابد. هوای اطراف کویل توسط فن منتقل می‌شود و هوای گرم توسط مبرد جذب و هوای داخل سیستم و محیط خنک می‌شود.

    فرق چیلر و داکت اسپلیت از بعد قیمت تمام‌ شده

    مقایسه قیمت تمام شده، فرق چیلر با داکت‌ اسپلیت را به صورت کامل مشخص می‌کند. چیلر سیستم سرمایشی است که کلا به فن‌کویل متصل است. برای یک واحد مسکونی یا اداری می‌توان از یک سیستم چیلر بهره برد. کویل موجود در چیلر عمل سرمایش و گرمایش را انجام می‌دهد ولی در سیستم داکت اسپلیت برای گرم کردن محیط، لوله کشی و کویل مجزای آبگرم نیاز است.

    در یک واحد مسکونی بزرگ ممکن است برای خنک کردن محیط تمامی اتاق ها به یک یا دو داکت‌ اسپلیت نیاز باشد ولی در همان واحد مسکونی یک چیلر بتواند وظیفه سرمایشی یا گرمایشی را به نحو احسنت انجام دهد.

    قیمت تمام شده داکت‌ اسپلیت با توجه به نوع ساختار و لوله‌کشی مجزای آب‌گرم با آب‌سرد نسبت به چیلر بسیار بالاتر است. قیمت خرید چیلر مرکزی با فن‌کویل با هزینه خرید داکت‌ اسپلیت تقریبا برابر است، اما در یک ساختمان ممکن است به تعداد بیشتری داکت‌ اسپلیت برای گرم یا خنک کردن محیط نیاز باشد در صورتی که عملکرد مشابه با یک چیلر مرکزی انجام می‌شود‌.

    تفاوت داکت اسپلیت و چیلر از بعد و توان حداکثری

    توجه به ظرفیت و حجم تحت پوشش نیز تفاوت داکت‌‌ اسپلیت و چیلر را نمایان می‌سازد. توان حداکثری داکت‌ اسپلیت پنج تن است، در صورتی که این توان در چیلر از ده تن شروع می‌شود و ممکن است به هزار تن نیز برسد.

    می‌توان نتیجه گرفت که بهتر است برای تناژ تبرید بالا از چیلر استفاده شود، چون در تناژ‌های بالا استفاده از یک چیلر کافی است ولی در شرایط مشابه باید از چندین داکت‌ اسپلیت برای سرمایش یا گرمایش محیط استفاده کرد.

    در راستای این موضوع، پیشنهاد میکنیم مقاله نکات طلایی خرید داکت اسپلیت را نیز مطالعه کنید.

    تفاوت چیلر و داکت اسپلیت چیست

    تفاوت داکت‌ اسپلیت و چیلر در هزینه نصب

    فرق بین چیلر و داکت‌ اسپلیت در هزینه نصب نیز مشخص می‌شود. بین یونیت داخلی و خارجی داکت اسپلیت برای عایق‌کاری باید از لوله‌کشی مسی استفاده شود. علاوه بر هزینه لوله‌کشی باید هزینه کانال‌کشی اتاق‌ها را در هنگام نصب داکت‌ اسپلیت نیز در نظر گرفت.

    در هنگام نصب چیلر اگر سیستم ساختمان به صورت اصولی طراحی شده باشد برای ارسال آب‌سرد از طریق چیلر و ارسال آب‌گرم از موتور‌خانه یک پمپ مشترک کافی می‌باشد و از این طریق هزینه نصب چیلر به شدت کاهش می‌یابد.

    هزینه لوله‌کشی بین چیلر و فن‌کویل در مقایسه با هزینه لوله‌‌کشی بین یونیت‌های موجود در داکت‌ اسپلیت به مراتب کمتر است. برای نصب چیلر از لوله‌کشی جوشی یا گالوانیزه استفاده می‌شود که هزینه آن در مقایسه با هزینه لوله‌کشی مسی کمتر است.

    فرق چیلر با داکت‌ اسپلیت در تنظیم رطوبت

     تفاوت داکت‌ اسپلیت و چیلر در میزان توانایی این دو سیستم در تنظیم رطوبت می‌باشد‌. داکت‌ اسپلیت سیستمی است که فقط در فصل تابستان در هنگام خنک‌کردن می‌تواند میزان رطوبت محیط را کاهش دهد اما این سیستم در فصل زمستان توانایی تغییر میزان رطوبت را ندارد.

    سیستم چیلر اگر به هوا‌ساز متصل شود به راحتی توانایی تنظیم رطوبت محیط را در فصول تابستان و زمستان را دارد. توانایی تنظیم دقیق رطوبت از طریق چیلر در فصول گرم و سرد سال باعث برتری این محصول نسبت به داکت‌ اسپلیت می شود.

    بیشتر بخوانید: آموزش کار با داکت اسپلیت

    تفاوت داکت‌ اسپلیت و چیلر در پاکسازی هوا

    فرق چیلر با داکت‌ اسپلیت را می‌توان با مقایسه عملکرد دو سیستم در تصفیه هوا هم مشخص نمود. سایز و ابعاد یونیت داخلی داکت‌ اسپلیت نسبت به هوا‌ساز چیلر کوچک‌تر است و در زیر سقف کاذب قرار داده می‌شود، به همین دلیل در این سیستم از فیلتر کمتری برای پاکسازی هوا می‌توان استفاده کرد. فیلتر‌‌هایی که در این سیستم تعبیه می‌شود غالبا فلزی و به شکل دو یا سه لایه طراحی شده‌اند‌.

    این فیلتر‌ها از ورود ذرات درشت گرد‌ و غبار به داخل یونیت داخلی و فن‌کویل داکت‌ اسپلیت جلوگیری می‌کنند. اما در هوا‌ساز چیلر به راحتی می‌توان اقسام مختلفی از فیلتر را نصب کرد. تفاوت چیلر و داکت‌ اسپلیت در شکل و میزان فیلتر‌های نصب شده در این دو دستگاه می‌باشد. در چیلر می‌توان بر حسب نیاز و شرایط محیط هر نوع فیلتری را نصب کرد.

     

    فرق داکت اسپلیت و چیلر

    فرق چیلر و داکت اسپلیت از نظر سیستم‌ های مکمل

    در پاسخ به سوال فرق چیلر با داکت‌ اسپلیت باید قدرت این دو سیستم را از لحاظ تامین سرمایش و گرمایش محیط مقایسه کرد. در سیستم چیلر اگر به لوله ورودی فن‌کویل آب‌سرد متصل شود می‌توان محیط را خنک کرد و اگر به لوله ورودی آب‌گرم نصب شود محیط در زمان کمی گرم می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که در هر دو سیستم عمل گرمایش توسط پکیج یا موتور‌خانه انجام‌ می‌شود‌.

    اما در سیستم داکت‌ اسپلیت برای گرمایش باید از یک کویل مجزا و مخصوص آب ‌گرم استفاده شود. در سیستم چیلر به هنگام سرمایش و گرمایش یک کویل کافی است و فقط باید به لوله ورودی کویل آب ‌سرد و یا گرم نصب شود. در داکت‌ اسپلیت، کویل مخصوص آب سرد باید در یونیت داخلی و بخش مبرد نصب شود. برای گرمایش هم باید کویل مجزا در قسمت جلویی و یا پشتی آن نصب شود.

    تفاوت داکت ‌اسپلیت و چیلر در برق مصرفی

    فرق چیلر با داکت‌ اسپلیت در میزان برق مصرفی این دو دستگاه مشخص می‌شود. هزینه برق مصرف شده توسط داکت‌ اسپلیت به مراتب بیشتر از چیلر مرکزی است.

    اگر با فرض اینکه در طی شبانه‌روز چهادره ساعت دو سیستم مزبورفعال باشند به دلیل اینکه برخی از کمپرسو‌های چیلر در این ساعات روشن نیستند هزینه برق مصرف شده چیلر در مقایسه با داکت‌ اسپلیت کمتر است.

    تفاوت داکت ‌اسپلیت و چیلر از لحاظ صدای تولید شده دو سیستم

    تفاوت چیلر و داکت‌ اسپلیت در میزان صدای تولید شده نیز است. صدایی که داکت‌ اسپلیت‌ ایجاد می‌کند به دلیل وجود فن‌کویل سقفی تو‌کار بیشتر است.

    در این سیستم برای تهویه و پاکسازی هوا در فضای داخلی ساختمان در برخی موارد باید از فن‌کویل قوی‌تری استفاده شود که صدای بیشتری تولید می‌کنند‌. در نتیجه صدای ایجاد شده توسط داکت‌ اسپلیت نسبت به سیستم ‌چیلر بیشتر است.

    بیشتر بخوانید: 10 نکته مهم در اجرای زیر ساخت داکت اسپلیت

    تفاوت چیلر و داکت اسپلیت از لحاظ نوع مبرد

    در بیشتر دستگاه‌های داکت‌ اسپلیت از مبرد قوی و با فشار بالا استفاده می‌شود که این مبرد‌ها گزینه مناسبی برای مناطق گرم نمی‌باشند. اما در چیلر مرکزی و یا مینی چیلر امکان نصب مبرد با فشار کم نیز وجود دارد و این مبرد‌های کم فشار باعث می‌شوند که سیستم چیلر در مناطق گرمسیر هم عملکرد خود را بدون توقف انجام دهد‌.

    تفاوت چیلر و داکت ‌اسپلیت از بعد کنترل دما

    داکت‌ اسپلیت و چیلر در عملکرد تنظیم دمای محیط نیز تفاوت دارند‌. در داکت‌ اسپلیت امکان کنترل دما در فضا‌های مختلف ساختمان وجود ندارد، چون این سیستم توسط یک یونیت، هوای خروجی را به فضای بیرونی منتقل می‌کند. پس دمای تمامی اتاق‌های ساختمان تحت پوشش داکت‌ اسپلیت یکسان است.

    سیستم چیلر به دلیل وجود فن‌کویل امکان تنظیم دمای مستقل برای فضا‌های مختلف با توجه به نیاز و شرایط افراد ساکن وجود دارد. با این تفاسیر، سیستم چیلر دمای متفاوتی را در اتاق و فضا‌های یک ساختمان ایجاد می‌کند‌.

     

    فرق داکت اسپلیت و چیلر چیست؟

    فرق چیلر با داکت ‌اسپلیت از لحاظ نوع انرژی مصرفی

    آشنایی با نوع انرژی مصرف شده، تفاوت داکت‌ اسپلیت و چیلر را نمایان می‌سازد. در سیستم چیلر برای سرد و گرم کردن محیط باید از آب استفاده شود اما در داکت‌ اسپلیت در فصول گرم و سرد انرژی برق مورد نیاز است.

    انرژی برقی مصرف شده توسط این سیستم بالا می‌باشد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که به دلیل مصرف آب کنترل شده در چیلر این سیستم نسبت به داکت‌ اسپلیت از نظر نوع و میزان مصرف انرژی برتری دارد.

    تفاوت چیلر و داکت ‌‌اسپلیت از نظر کاربر و هزینه تعمیر

    تفاوت هزینه تعمیر و نگهداری و نوع کارایی یکی از دلایل تفاوت داکت‌ اسپلیت و چیلر می‌باشد. داکت‌ اسپلیت سیستمی است که توانایی تنظیم دقیق دما و رطوبت را در فضای محدود دارد. سیستم مورد‌نظر برای ساختمان با متراژ کم و ادارات مناسب است. اما سیستم چیلر برای خنک کردن محیط‌های بزرگتر و سیالات در کارخانجات، رطوبت زدایی از کف سالن‌های تولیدی و هتل ها کاربرد دارد.

    اما می‌توان به این نکته اشاره کرد که هزینه تعمیر داکت‌ اسپلیت نسبت به سیستم مرکزی چیلر بسیار کمتر است. تعمیر و نگهداری برای هر دو سیستم بسیار مهم است. بهتر است این امر توسط کارشناسان خبره انجام‌ پذیرد. شرکت‌های تولید‌کننده چیلر توصیه می‌کنند کنترل و تعمیر این سیستم باید به صورت دوره‌ای انجام شود. به هنگام تعمیر هر دو سیستم، دمای کلی ساختمان و میزان رطوبت‌دهی نیز کنترل می‌شود.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *