تفاوت اسپلیت و داکت‌ اسپلیت؟ + مزایا، معایب و عملکرد

تفاوت داکت اسپلیت و کولرکازی | مقایسه داکت اسپلیت و کولرگازی | دانا تهویه

تفاوت داکت اسپلیت و کولرکازی | مقایسه داکت اسپلیت و کولرگازی | دانا تهویه


  • افرادی که قصد خرید سیستم تهویه مطبوع مناسب و با‌کیفیت را دارند باید ابتدا تفاوت اسپلیت و داکت‌ اسپلیت را مشخص کنند و با مزایا و معایب هر دو دستگاه آشنا شوند.

    از تفاوت‌های مهم بین این دو سیستم می‌توان به این مورد اشاره کرد که یونیت داخلی داکت‌اسپلیت زیر سقف کاذب نصب می‌شود و در این دستگاه، انتقال هوا از طریق کانال انجام می‌شود‌. علاوه بر این می‌توان یونیت خارجی داکت‌اسپلیت را در فاصله دورتری از یونیت داخلی نصب کرد.

    شایان ذکر است که در سیستم داکت‌اسپلیت امکان تامین هوای‌گرم با استفاده از آب‌گرم وجود دارد، اما در سیستم اسپلیت بدین صورت نمی‌باشد. در فضا و محیط‌های بزرگ برای تامین هوای سرد و گرم به چندین دستگاه اسپلیت نیاز است اما کنترل دمای مناسب در این محیط‌ها توسط یک داکت‌اسپلیت انجام می‌شود.

    با مشخص شدن تفاوت اسپلیت و داکت‌ اسپلیت می‌توان نتیجه گرفت که خرید داکت‌اسپلیت در بسیاری از موارد برای خریداران به‌صرفه‌تر است.

    مزایای و معایب داکت‌ اسپلیت

    با ذکر مزایای سیستم فوق، به راحتی  فرق داکت‌ اسپلیت و اسپلیت مشخص می‌شود. داکت‌اسپلیت یک نوع کولر گازی می‌باشد که کانال و پنل‌هایی برای توزیع هوای سرد و گرم در زیر سقف کاذب نصب می‌شود و با چشم عادی قابل دیدن نمی‌باشد.

    این سیستم به هنگام کار ممکن سر‌وصدا ایجاد کند، به همین دلیل نصب یونیت داخلی دا‌کت‌اسپلیت باید توسط افراد کار‌آزموده انجام شود.  طراحی و اجرای کانال‌کشی و نصب لوله‌های مسی باید با دقت بالایی انجام شود. انرژی مصرف شده توسط داکت‌اسپلیت در مقایسه با دیگر سیستم‌های تهویه هوا به مراتب کمتر است.

    فرق اسپلیت و داکت اسپلیت

    مزایا و معایب اسپلیت

    یونیت داخلی در اسپلیت بر روی دیوار نصب می‌شود. یونیت داخلی که برای این دستگاه در نظر گرفته می‌شود در اندازه و ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شود‌. فرق داکت‌ اسپلیت و اسپلیت با محدودیت نصب برای سیستم اسپلیت نمایان می‌شود.

    در ساختما‌ن‌های مرتفع برای طبقه اول نمی‌توان از اسپلیت استفاده کرد، چون فاصله یونیت داخلی از یونیت خارجی که در پشت‌بام قرار می‌گیرد بیش‌تر از ده متر می‌شود

    این امر، کاهش راندمان و عمر مفید دستگاه را به همراه دارد. مشورت با مشاوران متخصص در این زمینه قبل از خرید برای مشخص کردن تفاوت اسپلیت و داکت‌ اسپلیت امری ضروری است.

    برای گرم کردن محیط توسط اسپلیت باید قطعاتی مانند کمپرسور، کویل، شیر انبساط، واحد کنترل بر روی آن نصب شود، در غیر اینصورت این سیستم توانایی گرم‌کردن محیط اطراف را ندارد.

    تفاوت اسپلیت و داکت‌ اسپلیت از نظر نحوه انتشار هوای مطبوع به محیط

    داکت‌اسپلیت سیستمی است که قادر است هوای سرد و گرم به صورت کاملا یکنواخت به محیط اطراف منتقل کند اما در اسپلیت این قابلیت وجود ندارد. در داکت‌اسپلیت، فیلتر هوا برای پاکسازی و تصفیه کامل هوا وجود دارد، بنابراین هوایی تازه و بدون آلودگی وارد فضا می‌شود.

    اما در بسیاری از مدل‌های اسپلیت، فیلتر هوا وجود ندارد. هوایی که از طریق داکت‌اسپلیت منتقل می‌شود بدون رطوبت می‌باشد ولی در اسپلیت، هوا با رطوبت انتقال می‌یابد. داکت‌اسپلیت سیستم سرمایشی و گرمایشی بدون اپراتور است.

    بیشتر بخوانید: مصرف برق داکت اسپلیت

    تفاوت اسپلیت و داکت‌ اسپلیت از لحظ برق مصرفی

    هزینه برق مصرفی یکی از پارامتر‌های مهمی است که فرق داکت‌ اسپلیت و اسپلیت را مشخص می‌کند. در یک مجتمع مسکونی افراد برای تامین هوای مطبوع سرد و گرم ناچارند از چند دستگاه اسپلیت و یا کولر گازی استفاده کنند، در صورتی که تمامی دستگاه‌ها در ساعات اوج مصرف برق روشن باشند، هزینه انرژی مصرفی این سیستم در مقایسه با داکت‌اسپیت بیشتر خواهد بود.

    داکت‌اسپلیت توانایی سرمایش و گرمایش چند اتاق و واحد مسکونی را دارد و انرژی برق مصرف شده توسط این سیستم در مقایسه با تمامی سیستم‌های تهویه هوا کمتر است.

    مقایسه و بررسی تفاوت اسپلیت و داکت‌ اسپلیت از لحاظ تعداد یونیت‌های داخلی و خارجی

    • فرق داکت‌ اسپلیت و کولر گازی در این است که با افزایش متراژ داخلی ساختمان، یک یا دو کولر گازی جوابگو نخواهد بود. در نتیجه باید یونیت داخلی را به سیستم اضافه کرد. در نهایت باید متناسب با افزودن یونیت داخلی‌، یونیت خارجی هم به اسپلیت اضافه شود. اضافه شدن یونیت خارجی متناسب با نوع فضا و در نظر گرفتن فاصله یونیت داخلی و خارجی از هم، استفاده از اسپلیت در این پروژ‌ه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. اما داکت‌اسپلیت برای چنین فضاهایی فقط با یک یونیت خارجی کار می‌کند.

    تفاوت های داکت اسپلیت و اسپلیت

    فرق داکت‌ اسپلیت و کولر گازی از نظر کنترل دما

    تفاوت اسپلیت و داکت‌ اسپلیت در مشخص کردن امکان کنترل دمای مستقل هر اتاق توسط  اسپلیت آشکار می‌شود.  با اسپلیت یا کولر گازی امکان این وجود دارد که دمای هر اتاق را با توجه به شرایط و نظر افراد به صورت کامل مستقل تنظیم کرد. اما در داکت‌اسپلیت به دلیل این‌که برای انتقال هوا به تمامی فضا‌ها از یک یونیت داخلی استفاده می‌شود، امکان انتقال هوا با دمای مستقل به اتاق و فضا‌های داخلی وجود ندارد. البته به هنگام استفاده از داکت‌اسپلیت می‌توان از دمپر‌‌های موتور‌دار برای کنترل و تنظیم دمای جداگانه بهره برد.

    بیشتر بخوانید: فرق داکت اسپلیت و چیلر

    فرق داکت‌ اسپلیت و کولر گازی از نظر میزان صدا و توانایی استفاده از هوای تازه 

    میزان صدایی که این دو سیستم به هنگام کار کردن ایجاد می‌کنند فرق داکت‌ اسپلیت و ‌اسپلیت را برای مصرف‌کنندگان برای یک خرید آگاهانه مشخص می‌کند‌.

    در داکت‌اسپلیت برای توزیع پر‌فشار حجم زیادی از هوا باید از فن قوی استفاده شود که صدای این فن به هنگام ‌کار‌کردن بسیار زیاد است، اما کولر گازی سیستمی است که با صدای بسیار کم، تهویه هوا در محیط‌های مختلف را انجام می‌دهد.

    فرق داکت‌ اسپلیت و کولر گازی در امکان استفاده از هوای تازه نیز می‌باشد. در اسپلیت امکان استفاده از هوای تازه وجود ندارد و فشار مثبتی در داخل ساختمان ایجاد نمی‌شود، اما داکت‌اسپلیت از هوای تازه برای تهویه مطبوع استفاده می‌کند.

    بیشتر بخوانید: هزینه مصرف برق داکت اسپلیت

    خرید انواع داکت اسپلیت با قیمت مناسب

    برای خرید و انتخاب یک سیستم تهویه هوای مطبوع باید به نکات بسیار مهم و کلیدی توجه شود. در هنگام خرید باید به تمامی نیازها و شرایط محیط نیز توجه شود.

    بهتر است تمامی افراد و خریداران با دانستن تفاوت اسپلیت و داکت‌ اسپلیت، محصولی متناسب با نیاز و البته توان مالی خود خریداری کنند. این دو سیستم از لحاظ قیمت تفاوت چندانی ندارند.

    ولی در ساختمان‌های بزرگ خریداران مجبورند از چند کولر‌گازی برای تامین هوای مطبوع استفاده کنند. اما برای همین فضا‌ها، می‌توان از یک داکت‌اسپلیت استفاده کرد. در نتیجه می‌توان به این نتیجه رسید که اسپلیت برای واحدهای مسکونی کوچک و مغازه کارایی دارد، و داکت‌اسپلیت برای مجتمع‌های مسکونی بزرگ مناسب است، چون داکت‌اسپلیت برای این فضا‌ها فقط از یک یونیت خارجی استفاده می‌کند.

    در صورت تمایل به خرید داکت اسپلیت ایرانی میتوانید با مجموعه دانا تهویه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره پیش از خرید مجموعه استفاده کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *