سرویس دوره ای داکت اسپیلت | بهینه سازی داکت اسپلیت

بهترین زمان سرویس دوره ای داکت اسپلیت | سرویس دوره ای داکت اسپلیت | هزینه سرویس دوره ای داکت اسپلیت | اطلاعات جامع سرویس دوره ای داکت اسپلیت

بهترین زمان سرویس دوره ای داکت اسپلیت | سرویس دوره ای داکت اسپلیت | هزینه سرویس دوره ای داکت اسپلیت | اطلاعات جامع سرویس دوره ای داکت اسپلیت


  • با سرویس دوره ای داکت اسپیلت کنترل دما در دست شماست

    یکی از دغدغه‌های مردم در فصل‌های مختلف سال، داشتن سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در خانه است. البته برای این موضوع وسایلی مثل انواع کولر، بخاری و شوفاژ وجود دارند. در کنار این وسایل، داکت اسپیلت، سیستمی است که کار سرمایش و گرمایش را همزمان انجام می‌دهد.

    داکت اسپیلت دارای اجزای گوناگونی است که هر زمان ممکن است دچار مشکلاتی شوند. اگر می‌خواهید این سیستم برای شما در همه فصول کار کند، باید از خدمات سرویس دوره ای داکت اسپیلت از شرکت‌های معتبر بهره بگیرید. در این مطلب با اهمیت و ضرورت سرویس دوره ای داکت اسپیلت آشنا می‌شویم.

     

     

    چرا سرویس دوره ای داکت اسپیلت لازم است

    داکت اسپیلت یک سیستم تهویه مطبوع است که به دو حالت گرمایش و سرمایش مجهز است. اما باید بدانید که برای استفاده از این سیستم تهویه باید به صورت دوره ای آن را سرویس کنید. یعنی در دوره‌های منظم به سیستم رسیدگی کنید تا از درست کار کردن آن مطمئن شوید و بتوانید از این سیستم استفاده بهینه کنید. از جمله دلایل ضرورت سرویس دوره ای داکت اسپیلت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • با انجام سرویس دوره‌ای هم طول عمر سیستم زیاد می‌شود و هم عملکرد دستگاه بهبود می‌یابد
    • سرویس دوره ای داکت اسپیلت به سرویس‌‌کار کمک می‌کند تا خرابی‌های و مشکلات احتمالی شناسایی شوند و از به وجود آمدن آن‌ها پیشگیری شود.

    زمان مناسب سرویس دوره ای داکت اسپیلت

    همه سیستم‌های خنک‌کننده از هر مدل و برند، حتما باید به صورت دوره ای سرویس شوند تا عملکرد مطلوب داشته باشند. وقتی که به صورت مداوم داکت اسپیلت خود را سرویس نکنید، دستگاه شما زودتر دچار خرابی و مشکلات مختلف می‌شود. معمولا سرویس دوره ای داکت اسپیلت باید به صورت فصلی، ۶ ماهه و سالیانه صورت بگیرد. با این کار، هم طول عمر مفید دستگاه بیشتر می‌شود و هم هزینه تعمیرات دستگاه به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

     

     

    سرویس دوره ای داکت اسپیلت چگونه انجام می‌شود؟

    همانطور که می‌دانید همه وسایل به مرور زمان و استفاده زیاد، به رسیدگی و سرویس نیاز خواهند داشت. داکت اسپیلت هم همین گونه است و باید هر چند وقت یک بار سرویس شود. در ادامه به بعضی از مراحل سرویس دوره ای داکت اسپیلت می پردازیم:

    اطمینان از باز بودن مسیر لوله‌ها یا کانال‌ها

    برای اطمینان از باز بودن مسیر لوله‌ها یا کانال‌ها سرویس‌کار دستگاه را بررسی می‌کند. در صورتی که لوله‌ها یا کانال‌های دستگاه گرفتگی داشته باشند، آن‌ها را تخلیه می‌کند و از تمیز بودن آن‌ها مطمئن می‌شود.

    در طول استفاده از داکت اسپیلت لوله‌ها و کانال‌های دستگاه رسوب می‌گیرند و یا آشغال و گرد و خاک در آن‌ها جمع می‌‍‌شود. برای اطمینان از باز بودن لوله‌ها و کانال‌ها، سرویس‌کار همه آن‌ها را شست و شو می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: بررسی علت و راهکارهای کاهش صدای داکت اسپلیت

    اطمینان از عدم نشتی در لوله‌های مسی

    هواساز داخل یونیت داخلی داکت اسپیلت قرار دارد و یونیت خارجی که به آن کندانسور می‌گویند، با لوله‌های مسی به یونیت داخلی متصل می‌شود. در زمان سرویس دستگاه باید لوله‌های مسی بررسی شوند تا از عدم نشتی در آن‌ها اطمینان حاصل شود.

    از جمله مواردی که نشان می‌دهد لوله‌های مسی داکت اسپیلت نشتی دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • خیس شدن و ترک خوردن دیوارها
    • ورم کردن کف‌پوش زمین
    • بالا رفتن ناگهانی قیمت قبض آب

    بررسی کمپرسور

    کمپرسور داکت اسپلیت یکی از قطعات مهمی است که باید در زمان سرویس داکت اسپیلت آن را بررسی کرد. در صورت کثیفی کمپرسور و نشستن گرد و غبار روی آن، حتما باید به سرعت تمیز شود.

    کمپرسور بسیار گران‌قیمت است، بنابراین نباید نسبت به آن بی‌توجه بود. پس تعمیر آن را حتما به یک متخصص بسپارید. اگر داکت اسپیلت شما باد گرم تولید می‌کند، بلافاصله آن را خاموش کنید تا به کمپرسور آسیب جدی وارد نشود.

     

    بررسی بلوور دستگاه

    بلوور داکت اسپیلت یکی دیگر از قطعاتی است که در زمان سرویس دستگاه باید بررسی شود. این قطعه وظیفه دمیدن هوا را به عهده دارد. بلوور با دمیدن هوا در داخل دستگاه باد را تولید می‌کند.

    در صورت خراب بودن بلوور، داکت اسپیلت باد تولید نمی‌کند و در نتیجه سیستم به کلی کار نخواهد کرد. بنابراین اگر بلوور خراب است حتما آن را تعویض کرده و یک بلوور سالم داخل دستگاه نصب کنید.

    بیشتر بخوانید: علت گرم نکردن داکت اسپلیت در زمستان 

    اطمینان از عدم وجود پوسیدگی یا قطعی در سیم‌ها

    در زمان سرویس داکت اسپیلت، سرویس‌کار باید سیم‌هایی که قسمت‌های مختلف دستگاه را به هم وصل می‌کنند، را بررسی کند. ممکن است به مرور زمان سیم‌ها پوسیده شده باشند که باعث می‌شوند دستگاه روشن نشود. همچنین پریز برق را چک کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

    البته احتمال دارد که سیم‌ها قطعی داشته باشند و منجر به روشن نشدن دستگاه شوند. در صورت پوسیدگی یا قطعی، سیم‌ها باید عوض بشوند. اگر هم مشکل از پریز برق بود، پریز را تعمیر کنید.

    اطمینان از سالم بودن برد الکترونیکی داکت اسپیلت

    برد الکترونیکی داکت اسپیلت یکی دیگر از قطعاتی است که در زمان سرویس دوره ای باید بررسی شود. سرویس‌کار باید همه قطعات سازنده برد الکترونیکی دستگاه بررسی و آزمایش کند تا از عملکرد درست آن‌ها مطمئن شود. نشانه‌های مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهند برد الکترونیکی دستگاه درست عمل نمی‌کند.

    از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • روشن نشدن داکت اسپیلت
    • خاموش شدن ناگهانی دستگاه در هنگام کار
    • کم شدن قدرت خنک‌کنندگی دستگاه
    • کار نکردن کنترل از راه دور دستگاه

    ضرورت سرویس دوره ای داکت اسپیلت توسط سرویس‌کار باتجربه

    برای اطمینان از درست کار کردن داکت اسپیلت، باید آن را به صورت دوره ای در طول سال سرویس کنید. این دوره می‌تواند ماهانه یا سالانه باشد.

    اما نکته‌ای که باید بدانید این است که برای افزایش قدرت دستگاه، عملکرد بهینه آن و جلوگیری از خرابی‌های احتمالی، حتما یک سرویس‌کار باتجربه و با مهارت بالا باید دستگاه را بررسی کند. اگر داکت اسپیلت را شخصی بی‌تجربه و مبتدی سرویس کند، به بهبود عملکرد دستگاه کمکی نخواهد کرد و حتی ممکن است به دستگاه آسیب برسد.

    بیشتر بخوانید: چرا داکت اسپلیت خنک نمی کند؟

     

    شارژ کردن گاز داکت اسپیلت

    همه سیستم‌های تهویه مطبوع سرمایشی مثل داکت اسپیلت، برای اینکه فضای خانه را به خوبی خنک کنند حتما باید از مایع مبرد یا همان گاز استفاده کنند. گاهی اوقات ممکن است که داکت اسپیلت شما فضای خانه را درست خنک نکند.

    در این صورت احتمال دارد که گاز دستگاه تمام شده باشد. اگر این اتفاق افتاده باشد، باید به سرعت گاز داکت اسپیلت را شارژ کنید. اگر گاز دستگاه را شارژ نکنید، سیستم تهویه به مشکل برمی‌خورد و در نتیجه متحمل هزینه زیادی خواهید شد.

    اگر گاز داکت اسپیلت به طور اصولی شارژ نشود، دستگاه فقط باد گرم تولید می‌کند. در نتیجه مجبور می‌شوید تا دوباره گاز دستگاه را شارژ کنید. بنابراین این کار را به یک متخصص بسپارید.

    نگهداری و سرویس دوره ای؛ ضامن عملکرد بهینه داکت اسپیلت

    سیستم تهویه مطبوع داکت اسپیلت دستگاهی است که به دو حالت سرمایشی و گرمایشی مجهز است. از این دستگاه در فصل‌های مختلف می‌توان به عنوان سیستم خنک کننده و گرمازا استفاده کرد.

    برای استفاده از داکت اسپیلت و اطمینان از عملکرد بهینه آن، باید به صورت دوره ای این دستگاه را سرویس کنید. سیستم تهویه مطبوع داکت اسپیلت حتما باید توسط یک تعمیرکار ماهر و مجرب انجام شود تا از مشکلات و خرابی‌های احتمالی جلوگیری شود. همچنین در صورت درست خنک نکردن دستگاه باید گاز آن توسط سرویس‌کار باتجربه شارژ شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *